سخن روز /
مدیرعامل اتحادیه تعاون روستایی استان گیلان خبر داد:
خرید و فروش 300 تن محصول کشاورزی در سال 99 در استان گیلان
1400/02/15
مدیرعامل اتحادیه تعاون روستایی استان گیلان گفت: بیش از 300تن محصول کشاورزی‌ را در سال99 خرید و فروش کردیم و توانستیم با حذف واسطه‌ها سود بیش‌تری را به کشاورزان برسانیم.

✅به گزارش پات، کامبیز توفیقی درباره اهم اقدامات اتحادیه تعاون روستایی استان گیلان در سال99 عنوان کرد: اتحادیه تعاون روستایی استان گیلان در دی‌ماه سال77 با عضویت شش اتحادیه شهرستانی شکل گرفت و درحال‌حاضر شش عضو اتحادیه شهرستانی به‌همراه 150شرکت تعاونی فعال داریم.
⬅️وی ادامه داد: هم‌اکنون در زمینه تأمین و توزیع نهاده‌های کشاورزی، ازجمله بذر، سم، کود، ماشین‌آلات و خرید و فروش محصولات کشاورزی فعال هستیم؛ علاوه‌بر این به خرید و فروش محصولات سهامداران خود نیز اقدام می‌کنیم.
⬅️مجموعه شرکت‌های تعاونی روستایی استان بیش از 350هزار عضو سهامدار کشاورز دارد که هر ساله در زمینه عرضه نهاده و خرید و فروش محصولات کشاورزی نقش به‌سزایی را ایفا می‌کنند.
⬅️توقیقی در ادامه با اشاره به این‌که در سال گذشته عمده فعالیت‌های ما بر مبنای شعار سال یعنی «جهش تولید» بود،‌ ادامه داد: در سال99 تولید بیش از یک‌هزار تن بذر گواهی شده و مادری را در چند رقم داشتیم که توانست بیش از 25هزار هکتار از اراضی شالی‌کاری گیلان را در سال زراعی 1400 پوشش دهد.
⬅️مدیرعامل اتحادیه تعاون روستایی استان گیلان گفت: تولید بذر ما در سال گذشته به نحوی بود که قریب به دوبرابر تولید داشتیم و به‌عبارتی حدود 100درصد افزایش تولید را شاهد بودیم و توانستیم به شعار جهش تولید‌ جامه عمل بپوشانیم. در کنار این گام بلند که بسیار بزرگ بود و خدمت ارزنده‌ای برای کشاورزان محسوب می‌شد، 30هزار تن انواع کودهای شیمیایی را بین کشاورزان سهامدار توزیع کردیم و 80هزار لیتر انواع سموم کشاورزی را در اختیار کشاورزان قرار دادیم.
⬅️وی ادامه داد: همچنین خرید و فروش محصولات کشاورزی را نیز در برنامه‌های خود داشتیم و بیش از 300تن محصول کشاورزی را در سال گذشته خرید و فروش کردیم و توانستیم با حذف واسطه‌ها سود بیش‌تری را به کشاورزان برسانیم. در کنار این اقدامات یک واحد آموزشی نیز در اتحادیه در اختیار داریم که در سطح بهره‌برداران، مدیران عامل و سهامداران هر ساله آموزش‌هایی ارائه می‌دهد. این واحد علاوه‌بر آموزش قوانین و مقررات، مسائل علمی را که برای افزایش بهره‌وری و افزایش تولید در واحد سطح لازم است به تولیدکنندگان و بهره‌برداران انتقال می‌دهد.
⬅️توفیقی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت‌ گرفته در زمینه تولید محصولات کشاورزی توضیح داد: در زمینه محصولات کشاورزی در سال جدید برای افزایش تولید رقم‌های بذر در بُعد کمی و کیفی برنامه‌هایی را در دست داریم. علاوه‌بر این در زمینه توسعه مکانیزاسیون کشاورزی بنا داریم ماشین‌آلات بخش کشاورزی را بیش‌تر کنیم تا سهامداران برای پیشبرد فعالیت‌های خود در زمینه کشاورزی به این ماشین‌آلات دسترسی داشته باشند.
⬅️مدیرعامل اتحادیه تعاون روستایی استان گیلان ادامه داد: هدف ما از این اقدامات این است که سهمی از بازار در اختیار سهامدار قرار گیرد تا با قیمت‌های پایین‌تر در اختیار آن‌ها قرار بگیرد. طبیعتاً مصرف بهینه سموم و ترویج بهره‌برداری از خاک جزو برنامه‌های بلندمدت اتحادیه است.
⬅️توفیقی درباره مهم‌ترین موانع بر سر راه تولید در بخش کشاورزی گفت: دغدغه کشاورزان ما در بخش برنج و چای، خرید محصولاتشان به‌صورت تضمینی و توافقی است. در زمینه گندم با توافق‌هایی که انجام شده و افزایش قیمت خرید تضمینی، بخشی از این تضمین محقق شده است. قیمت خرید تضمینی چای نیز رشد داشته است، ولی هنوز نتوانسته به خواسته‌های ما جامه عمل بپوشاند. در زمینه برنج هم سعی کردیم با ایجاد بازارچه‌های فروش و ایجاد فروشگاه‌های اینترنتی بتوانیم بستری برای فروش مستقیم کشاورزان ایجاد کنیم تا دست واسطه‌ها کوتاه شود.
⬅️وی گفت: در سال گذشته چون در زمینه واردات نهاده و سموم کشاورزی ارز چهارهزار و 200تومانی حذف شد، با افزایش قیمت مواجه شدیم، ولی سعی کردیم با تأمین و توزیع به‌موقع نهاده‌ها، این محصولات را با کم‌ترین قیمت در اختیار تولیدکنندگان قرار دهیم. هدف ما این است که با برداشتن موانع کلی در زمینه تولید و برداشت محصولات زمینه فعالیت بهتر را فراهم کنیم.
[ Photo ]
تعداد مشاهده خبر3501 بار
تصاویر مرتبط


    RatingTitle
    :2 :1
    مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

    ارسال نظرات
    نام
    آدرس پست الکترونیکی شما
    شماره تلفن
    توضیحات
    خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
    کد امنیت
    Powered by DorsaPortal