سخن روز /
‍ سرپرست سازمان تعاون روستایی:
خرید خرما با 2 روش تضمینی و توافقی در زمان مناسب اجرا می‌شود
1401/05/14
سرپرست سازمان تعاون روستایی کشور گفت: خرید محصول خرما با 2 روش تضمینی و توافقی به صورت ترکیبی با توجه به شرایط بازار در زمان مناسب انجام می‌شود.

به گزارش پات، محمد علی نیکبخت روز پنجشنبه در نشست میز ملی خرما در دشتستان استان بوشهر با تاکید بر ضرورت مشارکت تشکل‌ها در تصمیم سازی‌ها افزود: تشکل‌ها، اتحادیه انجمن خرما و نخلداران باید در بحث تعیین قیمت این محصول مشارکت داشته باشند زیرا  نمی‌شود از نظر فعالان این بخش در تعیین قیمت صرفه نظر کرد و خودمان تصمیم‌گیری کنیم.

وی تاکیدکرد: یکی از وظایف سرپرست سازمان تعاون روستایی جاانداختن نقش اساسی تشکل‌ها در تصمیم گیری ها است.

نیکبخت اظهار کرد: برای خرید توافقی خرما باید زمان خرید، قیمت و میزان آن در داخل هر شهرستان و استان مدیریت شود.

وی با اشاره به کارکرد شورای قیمت گذاری گفت: در شورای قیمت گذاری اتحادیه ها، 2 نماینده مجلس، وزیران موثر و رئیس سازمان تعاون روستایی به عنوان عضو با ریاست وزیر جهاد و کشاورزی حضور دارند و آنالیز قیمت محصولات کشاورزی در این شورا انجام می‌شود.

نیکبخت افزود: تلاش می شود با نگاه حمایت از تولید قیمت به گونه‌ای تعیین شود که خرماداران ضرر نکنند.

سرپرست سازمان تعاون روستایی گفت: قیمت توافقی خرما قیمتی است که باید تشکل‌ها در منطقه در مورد آن به توافق برسند.

وی تاکید کرد: اعتقادی به خرید توافقی خرما از سوی تعاون روستایی ندارم بلکه این تشکل‌ها هستند که در این زمینه باید فعالیت کنند و تعاون روستایی نیز از آنها با تامین منابع مالی حمایت می‌کند.

رئیس سازمان تعاون روستایی کشور درباره مشکلات مطرح شده از سوی متولیان بخش خرمای استان بوشهر گفت: این مشکلات خاص این استان نیست و در همه استان‌های خرما خیز وجود دارد اما آنچه امروز مشهود است این است که تا دیروز شاید استان‌های خرما خیز کشور دور میز تصمیم‌گیران وزارت جهاد کشاورزی صندلی نداشتند اما امروز به عنوان سرپرست  سازمان تعاون روستایی کشور و متولی تشکل‌ها به عنوان یک رابط در خدمت فعالان این بخش هستم.

نیکبخت اضافه کرد: هدف ما حمایت، تقویت و توانمند سازی تشکل‌ها و واگذاری اختیارات است.

وی با اشاره به برگزاری نشست دیپلماسی صادرات و غذایی با حضور وزارت امور خارجه و سایر دستگاه‌های مختلف مسئول گفت: در زمان حاضر اتحادیه خشکبار بیشترین استفاده را از این نشست دارد و انتظار می رود فعالان بخش خرما نیز از این ظرفیت استفاده لازم را دشته باشند.

نیکبخت اضافه کرد: خرما به عنوان یک محصول و ثروت اگر جایگاه خود را در فرآوری، صادرات و ارزش افزوده ای که استعداد آن را دارد به دست بیاورد ارزش آن کمتر از پسته نیست بلکه بالاتر است.

وی تاکید کرد: ارزش محصول خرما از نظر توسعه اقتصادی، اشتغال، خلق ثروت و درآمد ارزی برای کشور متر از محصولات دیگر از جمله پسته نیست بلکه بالاتر نیز هست.

سرپرست سازمان تعاون روستایی گفت: هرچند به طور کامل با مشکلات خرماداران کشور آشنایی دارم اما می طلبد فعالان این بخش ارتباط لازم را با مسئولان برای برطرف کردن مشکلات پیش روی این محصول داشته باشند.

وی ادامه داد: بعد از برداشت محصول خرما در کنار ریزش، آفت و خسارت‌هایی که وارد می شود این محصول یا به صورت تازه خوری و یا در سردخانه و یا اینکه برای صادرات به واحدهای فرآوری می‌روند.

نیکبخت اظهار کرد: محصول خرما از جمله محصولاتی است که در طی 2 ماه به میزان یک میلیون تن وارد بازار می‌شود این افزایش عرضه تاثیر منفی در قیمت دارد و نه تولید کننده و نه مصرف کننده هیچ کدام راضی نیستند.

وی یادآور شد: محصول خرما از جمله محصولاتی است که در مزرعه به قیمت هفت هزار تومان و در بازار تجریش به قیمت 75 هزار تومان به فروش می رسد که این عادلانه نیست.

سرپرست سازمان تعاون روستایی گفت: هرچند تا رسیدن به هدف نهایی فاصله داریم اما با تلاش‌های انجام شده در زمینه  ایجاد امکانات زیرساختی از جمله سردخانه، فرآوری و نگهداری محصول نسبت به قبل کارهای مهمی انجام شده است.

میز ملی خرما با مشارکت نمایندگان 6 استان فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان، خوزستان و هرمزگان و بوشهر با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و امور خارجه و دیگر بخش‌های متولی خرما در سطح ملی و استانی در دشتستان در حال برگزاری است.

هدف از تشکیل این میز ملی خرما حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان و بازار فروش این محصول است و این رویداد در راستای تثبیت قیمت مناسب آن برگزار شده است.
تعداد مشاهده خبر1221 بار
تصاویر مرتبط


    RatingTitle
    :5 :2
    مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

    ارسال نظرات
    نام
    آدرس پست الکترونیکی شما
    شماره تلفن
    توضیحات
    خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
    کد امنیت
    Powered by DorsaPortal