وزیر جهاد کشاورزی:
توسعه روستابازارها راهکار کاهش فاصله قیمتی تولیدکننده و مصرف‌کننده
1404/07/10
⬅️وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر ضرورت کنترل بازار و کاهش فاصله قیمتی میان باغداران و مصرف‌کنندگان، از نقش مهم تعاونی‌های روستایی در تحقق این هدف قدردانی کرد و گفت: ایجاد و گسترش روستابازارها می‌تواند هم به سود تولیدکننده و هم به نفع مصرف‌کننده باشد.

✅به گزارش پات، وزیر جهاد کشاورزی در همایش سال جدید زراعی با اشاره به اهمیت تنظیم بازار محصولات کشاورزی، بر توسعه روستابازارها به‌عنوان یکی از راهکارهای اصلی تأکید کرد و گفت: «یکی از چالش‌های جدی بازار، فاصله قیمتی میان تولیدکننده و مصرف‌کننده است. در برخی موارد، محصولی که از باغدار 30 هزار تومان خریداری می‌شود، در بازار مرکزی تهران به 60 هزار تومان و تنها چند کیلومتر دورتر به بیش از 120 هزار تومان می‌رسد.»

⬅️وی افزود: «باغداری که سال‌ها برای باردهی درختانش صبر می‌کند و تنها سالی یک بار محصول برداشت دارد، در نهایت کمتر از 20 درصد سود می‌برد؛ در حالی که واسطه‌ای که در یک روز خرید و فروش انجام می‌دهد، سودی 50 تا 60 درصدی کسب می‌کند. این چرخه باید اصلاح شود و مسئولیت آن با ماست.»

⬅️وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ورود فعالانه تعاونی‌های روستایی در این زمینه، از عملکرد آنان قدردانی کرد و گفت: «تعاون روستایی در بحث روستابازارها عملکرد خوبی داشته است و تاکنون تعداد روستا بازارها از 130 مورد فراتر رفته و طبق برنامه باید تا پایان دولت به 3 هزار بازار برسد، اما من معتقدم این رقم باید به 5 هزار برسد.»

⬅️او خاطرنشان کرد: «فعال‌سازی تعاونی‌ها و ورود تشکل‌های باغداران به این عرصه ضروری است. تعاونی‌ها می‌توانند با ایجاد روستابازارها و اخذ مجوز از شهرداری‌ها برای غرفه‌ها، زمینه عرضه مستقیم محصول از تولیدکننده به مصرف‌کننده را فراهم کنند. این اقدام هم به نفع تولیدکننده است و هم مصرف‌کننده و در نهایت به امنیت غذایی کشور کمک خواهد کرد.»
تعداد مشاهده خبر189 بار
تصاویر مرتبط
tempShowtool_dorsaetoolsenews_sample_main_block9
Powered by DorsaPortal